We ontvingen van Hanneke Mulders, leerkracht van de Pater van der Geldschool Waalwijk, de volgende tip voor het leren oversteken van de kleuters:
“We hadden er in onze planning al rekening mee gehouden dat we dit schooljaar jaar niet het normale oversteekproject konden uitvoeren. Als de kinderen weer naar school mogen komen, kunnen we natuurlijk wel gewoon het oversteken oefenen door op de speelplaats een parcours uit te zetten. Maar voor het lopen door de wijk, waarbij we ook het oversteken oefenen, hebben we veel ouders nodig die nu niet kunnen/mogen helpen. Daarom hebben we de route inclusief opdrachten en een stempelkaart voor de oversteekmomenten meegegeven in het pakketje dat onze kleuters wekelijks op komen halen. Zo kunnen de ouders zelf met hun eigen kinderen de route lopen en meteen zien of ze alle oversteekregels al goed kunnen toepassen. Bovendien testen ze met de extra opdrachten meteen hun kennis van een aantal borden. Een aantal ouders zijn meteen dezelfde dag enthousiast aan de slag gegaan!”
De tip van de Pater van der Geldschool is prima te gebruiken om op een andere manier de praktische verkeerseducatie in coronatijd in te vullen (criterium 10 uit het DAP: de school organiseert praktische verkeersactiviteiten). En helemaal mooi is dat in de opdrachten die horen bij het lopen van de route er ook meteen aandacht is voor de belangrijkste borden en oversteekregels. Om ouders goed voor te bereiden op hun rol is een antwoordvel voor de ouders aan te bevelen.
Het samen met de ouders lopen van de route is ook gezond, zo blijven we lekker in beweging in coronatijd. Ook biedt deze tip een goede manier om verzorgers/(groot)ouders te betrekken bij verkeerseducatie op school (criterium 17: verzorgers/(groot)ouders worden actief betrokken bij voorbereiding en uitvoering van verkeersactiviteiten en criterium 19: de school bevordert de link tussen verkeerseducatie op school en verkeersopvoeding thuis).