Mij Nie Appen
'Mij Nie Appen!' is de naam van de nieuwe MONO-campagne die de overheid op 26 september heeft gelanceerd.
MONO staat voor Ongestoord Onderweg, zonder afleiding van je smartphone. 'Mij Nie Appen!' is gericht op de verzenders van berichten en moet het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken door smartphonegebruik verminderen. Bijna de helft van de Nederlandse jongeren houdt er bij het versturen van berichtjes geen rekening mee of die persoon op dat moment onderweg is, terwijl ze weten dat dit vaak tot ongelukken leidt. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Uit dat onderzoek blijkt ook dat eenderde van de Nederlanders iemand toch een bericht stuurt, ook al weten of vermoeden ze dat de ontvanger op dat moment autorijdt of fietst. Bij 16- tot 24-jarigen is dat zelfs de helft en bij 25- tot 34-jarigen 40 procent (naar autorijders) tot 49 procent (naar fietsers). Toch weet negen op de tien Nederlanders dat afleiding een grote veroorzaker is van ongelukken in het verkeer.
Mij nie Appen!
De MONO-campagne richtte zich tot nu vooral op de verkeersdeelnemers zelf, maar het onderzoek van Motivaction biedt reden om ook in te gaan zetten op de verzenders van berichten. Sinds 2018 roept de MONO-campagne op om je niet te laten afleiden door WhatsApp of door sociale media. Nu wordt daaraan een boodschap toegevoegd: Mij nie Appen! Bekijk de bijhorende commercial.